Mondiale modellen voor de maritieme industrie
Wereldwijde blik op de scheepvaart
“Elk uur groeit onze database met meer dan 2,5 gigabyte aan nieuwe gegevens. Met deze data richten we ons op de verwerking en analyse van informatiediensten voor de maritieme industrie. Deltares is belangrijk voor het verbeteren van onze kennis op het gebied van getijden en stromingen van de oceanen”, zegt directeur Luuth van der Scheer van de Made Smart Group.
MSG-tracker is een real-time applicatie om scheepsinformatie te verzamelen en te analyseren. MSG-navigator is een passage- of routeplanning tool, die gebruikmaakt van de nieuwste zeekaarten in combinatie met miljoenen routes om de kortste en veiligste routes tussen havens te plannen. Het zijn producten van Made Smart Group, die wereldwijd inmiddels meer dan 200.000 schepen ‘observeert’. ”We zijn een datascience bedrijf dat informatie verzamelt en vertaalt tot bruikbare analyses voor de scheepvaartsector”, vat Luuth Scheer het samen.
“Om te analyseren, kijken we niet alleen naar de scheepsbewegingen, maar ook naar de wind, getijden en stroming.”
Luuth Scheer - Directeur van de Made Smart Group
Verbeterde inzichten
In 2017 kwam Made Smart Group in contact met Deltares. Het bedrijf was op zoek naar betere inzichten in de getijden en stromingen van de oceanen. “We lazen een artikel van Deltares over GLOSSIS, het mondiale model dat wereldwijd hoogwaterverwachtingen kan voorspellen”, vertelt Van der Scheer. “Voor die tijd verwerkten we vooral lokale meetgegevens. Je gooit dan boeien op een specifieke locatie in het water om metingen te verrichten en van daaruit doe je voorspellingen. Wij hadden behoefte aan een wereldwijde blik en de mondiale modellen hielpen ons om onze producten voor onze klanten te verbeteren.”
Wind, getijden en stroming
Een van die klantengroepen zijn de P&I clubs, een collectief van vlooteigenaren die samen verzekeringen voor hun schepen opzetten en beheren. Van der Scheer: “Bij een incident of botsing is de vraag hoe het ongeluk is gebeurd. Is het een stuurfout, wie heeft de schuld? Om dat te analyseren, kijken we niet alleen naar de scheepsbewegingen, maar ook naar de wind, getijden en stroming. Zo kunnen we onze klanten nog beter adviseren, ondersteund met data.”
GLOSSIS model
Ander voorbeeld zijn bergingsoperaties. Een schip is vastgelopen en moet weggevoerd worden. Maar wanneer zet je bij vloed je reddingsmiddelen in? “Je kunt uitrekenen wanneer het vloed is, maar als harde wind het water opstuwt, dan kan het water hoger staan dat de voorspelling. De modellen helpen ons daarbij en het mooie is dat ze mondiaal zijn, want bergingsoperaties doen zich overal ter wereld voor.”
MSG-tracker
Met de MSG tracker kan de scheepskoers worden uitgezet en kan worden bepaald of de waterdiepte voldoende is gedurende de reis. Deze verandert namelijk continu. Ook kun je achteraf analyseren waarom een schip is vastgelopen.
i Positie
De positie van het schip op dit moment.
i Vaarroute
Dit schip heeft de haven van Antwerpen als doel.
i Waterdiepte
De kleuren geven de waterdiepte aan. Rood is hoogwater en blauw is laagwater.
Wind assisting sailing
De modellen van Deltares maken de scheepvaart veiliger, maar volgens Van der Scheer is het meer dan dat. “Het zorgt ook voor duurzame oplossingen. Bert Jeeninga, onze innovation director, leidt een onderzoeksproject waar we wind assisting sailing onderzoeken voor schepen uitgerust met zeilen. Maar hoe ga je die energie van de wind benutten? Je kunt naar de wind kijken, maar je moet ook rekening houden met de stroming en golven. Wij kijken ernaar en ontwikkelen passageplanningen, routeoptimalisaties, rekening houdend met de energie die het de schepen kost. Met alle beschikbare data komt nu ook AI in beeld.”
“De samenwerking met Deltares is een mooi voorbeeld van hoe kennisinstituten ook het private bedrijfsleven kunnen ondersteunen.”
Bert Jeeninga - Innovation director
De samenwerking met Deltares is volgens Van der Scheer een mooi voorbeeld van hoe kennisinstituten ook het private bedrijfsleven kunnen ondersteunen. “Deltares staat bekend om z’n Research & Development, ze kunnen ons goed van dienst zijn”, zegt Van der Scheer. “We moeten nog enkele slagen maken om de data geschikt te maken voor onze operationele toepassingen. Maar dat doen we in nauwe samenwerking en zij verwerken onze feedback in een volgende versie van de modellen. Deze kennis kan leiden tot afgeleide en nieuwe producten, daarom is de ondersteuning van Deltares voor ons zo waardevol.”
Verloop van de waterstand
Deze figuur laat het verloop van de waterstand in de tijd zien. Het periodieke gedrag van het getij is duidelijk te zien. Een dergelijke grafiek is te gebruiken om bijvoorbeeld in te schatten wanneer een vastgelopen schip het beste kan worden los getrokken.